Acest material este o sinteză narativă și analitică a celor mai importante rezultate ale proiectului, structurăndu-se în jurul celor 6 teme majore dezvoltate pe parcursul activităților proiectului. Fiecare secțiune reunește informații cantitative și calitative, perspective de impact, lecții învățate și concluzii, într-o formă coerentă și accesibilă pentru publicul larg.
Proiectul STEP UP a debutat cu o etapă solidă de organizare, fundamentată pe activități de planificare strategică, management operațional și comunicare instituțională. Activitatea A1.1 a presupus constituirea unui cadru administrativ funcțional prin:
redactarea și implementarea unui pachet de proceduri de lucru (management, comunicare, organizare);
stabilirea responsabilităților pentru fiecare dintre cei 17 membri ai echipei, prin fișe de post clare;
elaborarea unui calendar al întâlnirilor operative și a unui flux de comunicare constant cu OIR Centru (70 de comunicări oficiale);
asigurarea transparenței prin dosare administrative, cereri de plată și rapoarte tehnice (A1.2).
Această etapă de pregătire a permis demararea eficientă a proiectului și constituirea unei echipe funcționale, capabile să implementeze activități complexe în teritoriu.
Activitatea A2.1 a vizat identificarea, informarea și includerea în grupul țință a 234 de persoane din categoriile țtintă. Pentru a garanta un proces echitabil, a fost creată o metodologie de selecție adaptată, prin care au fost evaluate eligibilitatea, nevoile și disponibilitatea participanților. Persoanele selectate au fost informate asupra drepturilor lor și asupra modului în care datele cu caracter personal vor fi prelucrate în cadrul proiectului.
Totodată, proiectul a desfășurat 8 evenimente publice de informare și a elaborat rapoarte de monitorizare a calității serviciilor. Aceste activități au creat un cadru de încredere, esențial pentru participarea reală a grupului țință la intervențiile proiectului.
Activitățile A2.2 și A2.3 au consolidat rețeaua locală de sprijin pentru integrare. Au fost semnate 51 de parteneriate cu instituții publice, angajatori și ONG-uri, fiecare cu rol activ în promovarea incluziunii pe piața muncii. De asemenea, 11 rapoarte de coordonare au documentat dinamica și eficiența colaborării.
În paralel, cei 234 de participanți au beneficiat de sesiuni individuale de consiliere profesională. Au fost aplicate 234 de baterii de teste, generate 232 de rapoarte individuale (DECAS) și livrate 8 workshop-uri de dezvoltare personală. 215 dintre beneficiari au primit kituri de planificare a carierei. Toate aceste instrumente au avut un impact vizibil în clarificarea traseului profesional și în împărtășirea unei perspective pozitive asupra viitorului.
Activitatea A2.4 a înregistrat o contribuție directă la ocupare: 216 persoane mediate, dintre care 73 au fost efectiv angajate. Medierea a presupus analiza profilului profesional, acompanierea la interviuri, conectarea cu angajatori și susținerea emoțională.
Au fost organizate 14 workshop-uri de instruire TIC pentru sprijinirea competențelor digitale necesare în angajare. 44 de beneficiari au primit kituri de angajare, constând în materiale practice utile pentru primele zile de lucru.
Rezultatul acestor eforturi a fost concret și cu impact durabil, reprezentând o dovadă clară că medierea adaptată funcționează.
Sub activitatea A3.1, proiectul a organizat cursuri acreditate de formare profesională pentru 165 de persoane, dintre care 143 au obținut certificate recunoscute la nivel național. Domeniile vizate au fost adaptate cerințelor pieței muncii și profilului grupului țință.
Procesul a fost susținut de o metodologie clară de organizare, precum și de un sistem de subvenții acordate pentru a facilita participarea beneficiarilor. Acest sprijin financiar a contribuit semnificativ la reducerea abandonului și a crescut motivația celor implicați.
Formarea a fost o etapă-cheie în creșterea autonomiei profesionale a participanților și a deschis noi perspective pentru angajare formală sau antreprenoriat.
Prin activitatea A4.1, proiectul a oferit o soluție inovatoare persoanelor care dețineau competențe practice dobândite în mod informal. 49 de persoane au participat la sesiuni specializate de evaluare, iar toate au obținut certificarea competențelor.
Acest demers a reprezentat o recunoaștere oficială a muncii invizibile, sporind șansele de angajare, respectul de sine și mobilitatea profesională. Metodologia aplicată a inclus evaluare practico-teoretică, interviuri și portofolii individuale.
Pentru multe dintre aceste persoane, certificarea a fost un moment de cotitură în carieră și un motiv de mândrie personală.
Proiectul STEP UP a demonstrat că incluziunea profesională este posibilă atunci când intervențiile sunt personalizate, colaborative și bazate pe realități locale. Cu peste 230 de beneficiari activ implicați, peste 190 de certificări și 73 de angajări efective, proiectul a avut un impact real în viețile oamenilor.
Abordarea integrată, care a inclus consiliere, formare, evaluare și mediere, poate fi considerată un model de bună practică pentru viitoare politici publice în domeniul ocupării și educației adulților. Proiectul STEP UP nu a fost doar un pas simbolic, ci un salt concret în direcția unei societăți mai echitabile, mai incluzive și mai pregătite să valorifice potențialul fiecărui cetățean.